Lina Khan un viņas Baltais Wāls: FTC izturas pret Amazon

Dobie zināms metaforisks "baltā vala" bieži izmanto, lai aprakstītu kaut ko, ko vajadzētu vajadzīgi maz izredzēm uz panākumiem, līdzīgi kā kapteiņa Ahaba vēršanās pēc Mobi Dika. Tā ir apsēstība, kas dominē cilvēka domās un darbībās. Lina Khan, Federālās tirdzniecības komisijas (FTC) priekšsēdētāja, iemieso šo centienu savā neatlaidīgajā koncentrēšanās uz Amazon.

Šis teksts ir tulkots no angļu valodas. Oriģinālversiju varat izlasīt šeit.

Lina Khan un viņas Baltais Wāls: FTC izturas pret Amazon

Faila foto, Lina Khan runā Senāta tirdzniecības, zinātnes un transporta komitejas apstiprināšanas klausīšanās laikā Kapitolā Vašingtonā. (Saul Loeb/Pool caur AP) ASSOCIATED PRESS

2023. gada 26. septembrī FTC kopā ar 17 valstu ģenerālprokuroriem beidzot iesniedza ilgi gaidīto tiesvedību pret Amazon, apsūdzot to par pretkonkurences rīcību, pārkāpjot federālo antitrusta likumus. Tiesvedība, kas iesniegta Rietumu Vašingtonas apgabalā, galvenokārt ir vērsta pret Amazon Prime programmu, apsūdzot kompāniju par manipulatīviem, piespiešanas vai maldinošiem lietotāju interfeisa dizainiem, lai maldinātu patērētājus, iestiprinoties, vienlaikus sarežģījot abonēšanas atcelšanu.

Šī vēsturiska tiesvedība ir daļa no pasākumu sērijas, ko veikušas gan FTC, gan Pretdarbības nodalas Tieslietu ministrijas sastāvā, kopš Baidenas administrācija uzņēma amatu 2021. gadā. Prezidenta Joe Bidena iecelšanas Khanu un Džonatana Kanteraa amatā iecelšana norādīja uz stingrāku federālo nostāju attiecībā uz antitrusta likumu izpildi. Gan Khan, gan Kanter tiek uzskatīti par antitrusta ķīrgaliem, kuri veicina būtiskas reformas, īpaši koncentrējoties uz Big Tech.

Būtībā ir trīs galvenie antitrusta bažu punkti attiecībā uz Big Tech. Pirmkārt, šīs kompānijas izmanto monopolistiskās pilnvaras, kaitējot patērētājiem un piegādātājiem. Meta, Google un Amazon dominē savos attiecīgajos tirgos, padarot gandrīz neiespējamu nozīmīgu konkurenci tirgu satricināt. To milzīgais lielums un augstie iestāšanās izdevumi novērš konkurentus. Konkurētājus absorbējot vai iznīcinot, Big Tech visticamāk pārkāpj horizontālas integrācijas koncepcijas.

Otrkārt, šīs kompānijas izmanto savu ievērojamo kapitālu, pārņemot savus sākotnējos tirgus, lai ieietu jaunos tirgos un pārceltos uz esošo tirgu piegādes ķēdē. Par to tiek runāts kā par vertikālu integrāciju antitrusta likumā. Kontrolējot savus piegādātājus un izplatītājus, viņi var izspiest vairāk no abiem, vienlaikus minimizējot savus izdevumus. Turklāt pāreja uz jauniem tirgiem saista esošo varu ar jaunajiem, pastiprinot viņu ietekmi.

Visbeidzot, pastāv nopietnas bažas par datu privātumu, iespējams, tas ir galvenais iemesls bišpartiskajai opozīcijai pret Big Tech. Šīs kompānijas apkopo, manipulē un pārdod milzīgus patērētāju datu apjomus, izmantojot tos, lai uzkurinātu savu panākumu. Tomēr uzņemšanās, izmantošanas un šo datu privātuma bažas pieaug, radot sarežģītu izaicinājumu.

Pārāk daudz varas?

Piecām lielākajām tehnoloģiju korporācijām — Microsoft, Apple, Amazon, Facebook (Meta) un Alphabet's Google — tiek pārmeklēta par pārmērīgu varu un ietekmi. Pieaug bišpartiska atbalsts, lai ieviestu ierobežojumus šai varai. Tomēr jautājums par to sadalīšanu ir liela diskusijas punkts.

Lai gan Big Tech monopola vara jāierobežo, tas jādara uzmanīgi un katrā gadījumā atsevišķi. Pastāv bažas par inovācijas politiku, lielo varu sacensību un nacionālo drošību. Jaunā veida domāšana par datu apkopošanu un izmantošanu Big Tech kompāniju vadībā, kopā ar tradicionālo antitrusta rīku izmantošanu, lai novērstu pretkonkurences rīcību, varētu būt alternatīvas pieejas.

Mainīgais antitrusta darbību ainava un nepieciešamība līdzsvarot inovāciju un konkurenci prasa niansētu pieeju, lai risinātu Big Tech radītos izaicinājumus. Šis ir kritiskais brīdis vēsturē, prasot rūpīgu apsvērumu par efektīvākajām stratēģijām, lai nodrošinātu godīgu konkurenci un aizsargātu patērētāju intereses.

Avots: saskaņā ar Anat Alon-Beck Forbes līdzstrādnieks